Ad
Ad
Ad
Informatief

Zo gebeuren de meeste motorongelukken

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Iedereen zal een mening hebben over waarom motorrijders crashen. Velen zullen zeggen dat de meerderheid van de crashes zelf toegebracht wordt vanwege de manier waarop ze worden bereden, of het nu is omdat ze te snel worden gereden voor de omstandigheden, of omdat de rijders te agressief zijn en rijden op een roekeloze of gevaarlijke manier, en terwijl ze in in sommige gevallen is dit waar, de realiteit is dat fietsen in de meeste gevallen vaak crasht als gevolg van het gedrag of andere weggebruikers.

Case-studies hebben aangetoond dat er historisch gezien 5 hoofdredenen verantwoordelijk zijn voor de oorzaak van ongevallen waarbij motorfietsen betrokken zijn.

Botsingen bij knooppunten

Dit kan te maken hebben met het feit dat een bestuurder niet kan wijken of stoppen en in de categorie “sorry partner, ik zie je niet” vallen (algemeen bekend als een SMIDSY-crash). Velen van hen gebeuren op T-knooppunten, maar ze kunnen op andere kruispunten gebeuren.

Sommige weggebruikers willen graag elke gelegenheid aangrijpen om zich bij de verkeersstroom te voegen. Ze kunnen uw fiets niet in het verkeer herkennen, ook al denkt u dat u ze gemakkelijk kunt zien. Er is onderzoek dat laat zien dat bestuurders moeite hebben met het beoordelen van de snelheid van een fiets en de tijd van aankomst van de fiets onderschatten.

Onthoud altijd dat als er een botsing is tussen een auto en uw fiets, u en de fiets het slechtst zullen afleggen, wie de schuldige is. Overweeg hoe u zou omgaan met het voertuig dat onverwacht voor u naar voren trekt.

Botsingen tijdens het inhalen

Inhalen vereist niet alleen de vaardigheid om snelheid en afstand te beoordelen, maar ook een goede kennis van de versnelling van je fiets. Met een fiets die je niet gewend bent om te rijden, neem je de tijd om te leren hoe het reageert op versnelling en remmen in verschillende versnellingen, voordat je inhaalt.

Niet inhalen bij het naderen:

  • bochten
  • kruispunten
  • uitwijkhavens
  • oversteekplaatsen voor voetgangers
  • heuvels of dalen in de weg
  • waar er dubbele witte lijnen of andere tekenen zijn die inhalen belemmeren.

Er kan een voertuig met hoge snelheid de andere kant op komen, aan het zicht onttrokken. Om veilig in te halen heb je een beeld nodig van alles wat er om je heen gebeurt en niemand van ons heeft röntgenvisie. Je hebt geen idee hoe een bestuurder of rijder zal reageren wanneer ze je zien voorbijstreven. Je kunt niet aannemen dat ze zullen vertragen om je binnen te laten. Ze kunnen het tegenovergestelde doen.

Als u voorbij stilstaand of langzaam bewegend verkeer filtert, doe dit dan voorzichtig. De dicht opeengepakte voertuigen verminderen uw zichtbaarheid, manoeuvreerbaarheid en reactietijd tot een minimum. Veel chauffeurs zullen niet weten dat u er bent en kunnen voor u overrijden of een deur openen.

Als je met anderen rijdt, plan alles voor jezelf. Snap inhaal beslissingen zijn gevaarlijk.

Wegdekomstandigheden.

Een deel van de uitdaging van het rijden op een motorfiets is het aanpassen van onze rijstijl om met verschillende wegomstandigheden om te gaan. Er zijn allerlei omstandigheden die we nodig hebben om de vaardigheden aan te kunnen, maar enkele voorbeelden die kunnen leiden tot verlies van controle over de fiets zijn:

  • slechte weersomstandigheden
  • gemorste diesel
  • modder
  • putdeksels
  • geschilderde wegmarkeringen.

Kijk uit voor deze en voor verkeersborden die u waarschuwen voor gevaren. Zelfs nieuwe wegdekken kunnen onder bepaalde omstandigheden glad zijn. Er zijn misschien andere aanwijzingen voor de aanwezigheid van sommige gevaren. Als er bijvoorbeeld vrachtwagens zijn, kunnen er gemorste dieselbrandstoffen zijn, waar bouwplaatsen zijn, of boerderij- en veldingangen, er kan modder zijn.

Zorg ervoor dat uw banden in goede staat en op de juiste druk zijn; je leven is afhankelijk van twee kleine stukjes rubber. Gun jezelf de tijd en ruimte om te zien wat je te wachten staat en ontwijk actie. De veiligste reactie hangt af van de omstandigheden rond het gevaar, zoals de rijomstandigheden, het weer, de beperkingen van uw fiets en uw vaardigheden als rijder.

Stunten met de motor

Meestal gaat het om te dicht bij het voorligger rijden of is het voertuig achter u te dichtbij. Om jezelf te beschermen:

  • laat voldoende ruimte tussen u en het voertuig ervoor
  • in staat om te stoppen in de verte die je kunt zien om duidelijk te zijn
  • als het achterliggende voertuig te dichtbij is, geef jezelf dan meer ruimte aan de voorkant.

Bochten en landwegen

De meesten van ons leerden te rijden op de stad en niet op landwegen. Landwegen zijn anders, dus we moeten onze vaardigheden, kennis en vaardigheden op een andere manier toepassen.

Sommige bochten op landwegen zijn soepel en gelijkmatig en openen zich als u er eenmaal aan denkt. Anderen scherpen dramatisch aan. Als je met een te hoge snelheid in een bocht bent gegaan, zul je merken dat er een groot probleem is. Als de weg u aanwijzingen geeft over hoe deze buigt, gebruikt u ze. U ziet mogelijk:

  • de rij bomen
  • het pad van telegraafpalen
  • hagen aan de kant van de weg die het pad van de weg kopiëren.

De meeste crashes vinden plaats omdat de rijder de bocht heeft verkeerd ingeschat, of potentiële gevaren aan de uitgangszijde van de bocht niet heeft begrepen en geanticipeerd.

Het liefst iedere dag op de motor, naar het werk, naar een feestje of gewoon een blokje om omdat het kan.

Write A Comment