Heb jij een motor oldtimer in de garage of in de schuur staan? Dan ben in je veel gevallen de trotse eigenaar van een kostbaar bezit. Waarschijnlijk behandel je deze ook zo. Je zorgt ervoor dat de motor goed onderhouden wordt en gaat er zeker niets dagelijks op rijden, alleen bij mooi weer. In veel gevallen wordt er alleen naar de motor gekeken want stel je voor……..

Toch mag niet iedere oude motor een oldtimer genoemd worden. Dit heeft voornamelijk met verzekeringen en belastingen te maken maar als we de nostalgische kant van de motor oldtimers bekijken, zijn er zelf speciale namen voor de verschillende leeftijden van de oude motoren. In dit blog gaan we daarom eens kijken wanneer een motor een oldtimer is. We bekijken dit uit zowel de belastingtechnische- als de nostalgische kant.

Niet iedere oude motor is een oldtimer

Net als dat er bij auto’s een aantal criteria zijn om deze oldtimer te mogen noemen, is dat met motoren precies hetzelfde. Niet iedere oude motor is dan ook daadwerkelijk een oldtimer. Bij auto’s hebben we het over een oldtimer als deze 25 jaar of ouder is maar bij motoren hebben we het pas over een oldtimer als deze minimaal 30 jaar oud is én zo veel mogelijk aan de motor is originele staat gebleven is. Je kunt dan spreken van een echte klassieker en het is dan ook logisch dat je hier voorzichtig mee om gaat en dus niet iedere dag een ritje op maakt.

Deze motor oldtimers (ook wel de motor klassiekers genoemd) kunnen we onderverdelen in een aantal verschillende klassen. De leeftijd van de motor bepaald hierbij onder welke bijnaam de oldtimer gaat vallen. We zetten de namen en de jaartallen voor je op een rijtje:

  • Pioneer (1904 en ouder)
  • Veteran (1905 – 1914)
  • Vintage (1915 – 1930)
  • Post-Vintage (1931 – 1940)
  • Classic (na 1940)

Wat zijn de meest voorkomende merken oldtimers?

Er zijn talloze merken oldtimers, de een misschien wat bekender dan de ander. De meest voorkomende merken oldtimers zijn echter de Harley Davidson (opgericht in 1903), Indian (opgericht in 1900) en de Triumph (opgericht in 1896). Je ziet dat dit niet zomaar een paar oldtimers zijn. Daarnaast kom je ook vaak klassieke oldtimers tegen zoals die van Ducati, BSA en Moto Guzzi tegen.

Voordelen en vrijstellingen van een oldtimer

We weten inmiddels dat een motor als oldtimer gezien wordt vanaf 30 jaar. Misschien zit je nu handenwrijvend dit artikel te lezen en denk je mooi, die heb ik in de garage staan, dan ben ik ineens van de motorrijtuigenbelasting af. Helaas, de Belastingdienst ziet dat net even anders. Voor motoren tussen de 30 en 40 jaar oud betaal je wel degelijk nog wegenbelasting.

Je mag echter wel kiezen. Of je betaalt de volle mep en mag dus gedurende het jaar lekker op je oldtimer rondsnorren, of je betaalt maar een kwart (dus 25%) maar dan moet je de motor in de wintermaanden laten staan. Kies je voor de laatste optie dan kun je bij de Belastingdienst het “Verzoek motorrijtuigenbelasting bijzonder tarief overgangsregeling voor oldtimers” indienen.

Is je oldtimer “echt oud” dus ouder dan 40 jaar? Dan ziet ook de Belastingdienst deze als een officiële oldtimer en hoef je geen motorrijtuigenbelasting meer te betalen.

Je oldtimer verzekeren

Is jouw motor ouder dan 20 jaar en rij je hier niet veel kilometers mee? Mogelijk kun je dan ook kiezen voor een oldtimerverzekering. Je betaalt dan minder aan premie, maar krijgt vanuit je verzekeraar vaak wel wat beperkingen opgelegd. Zo kan er van je verwacht worden dat je maximaal 7500 km per jaar rijdt en je motor niet als primaire voertuig gebruikt.

Onderhoudskosten van je oldtimer

Het enige waar je nog even rekening mee moet houden als jouw motor de oldtimer status heeft bereikt, zijn de onderhoudskosten. Hoewel een oldtimer vrijstelling heeft van een technische keuring is het wel verstandig om de onderdelen goed te onderhouden en regelmatig te laten controleren. Zeker als je weet dat onderdelen voor oldtimers en klassieke motors schaars en daardoor duur zijn. Gaat er dus iets stuk aan je oldtimer? Dan zal je diep in de buidel moeten tasten en het is maar de vraag bij de écht oude motoren of alle onderdelen nog wel te vinden zijn. Ben jij dus de trotse bezitter van een oldtimer? Wees er dan super zuinig op!