Motoren zijn rank, snel en wendbaar. Motoren zijn gebouwd om snelheid te maken. Op de snelweg is het geoorloofd de file te passeren en wie handig is, doet hetzelfde in de stad. Te veel verkeer maakt de auto tot een traag vervoersmiddel, de motor blijft snel en wendbaar.

Kwetsbaar

Motorrijden is niet gevaarlijk, maar je kunt wel gevaarlijk motorrijden. Gecorrigeerd naar aantal gereden kilometers zijn motorrijders vaker dodelijk slachtoffer van een ongeval in Europa dan automobilisten. Belangrijkste reden voor dat grote verschil is het gebrek aan bescherming van motorrijders. Als motorrijder ben je veel kwetsbaarder op de motor. Daar dien je rekening mee te houden in de rijstijl.

Rijervaring

Meest voorkomende oorzaak van een motorongeluk zijn voorrangsfouten van automobilisten die de motor niet zien. Ook de rijervaring van de motorrijder speelt een belangrijke rol. Voor de meeste mensen is het een hobbyvoertuig die gemiddeld 3.500 km per jaar rijden. Als de eerste lentezon zich aandient, worden de motoren van stal gehaald. De Mooiweer-rijders denken ook minder aan veiligheid. Die zitten het liefst met een oude spijkerbroek, een pothelm en een wijd jasje op de motor. De outfit mag nooit een windzak worden. Een verantwoord pak en rubberen laarzen gecombineerd met een veilige helm is een must.

Materiaal

Wie een motorhelm wil kopen, moet kiezen tussen verschillende modellen, maar ook de materiaalkeuze is van belang. Een helm van polycarbonaat of thermoplast is relatief goedkoop, maar is hooguit vijf jaar te gebruiken. Een helm van glasvezel is duurder, maar gaat ook veel langer mee. Carbon is het meest prijzige materiaal. Deze helmen worden met de hand gemaakt. Het materiaal is lichter en daardoor comfortabeler. Carbon dempt een klap nog beter en verspreidt de impact over de hele schaal. Een carbonhelm heeft een levensduur van 8 tot 9 jaar afhankelijk van de mate van gebruik.

Integraal- en systeemhelm

De integraalhelm is de bekendste type motorhelm. Bij een integraalhelm is het hoofd helemaal omsloten en kan alleen het vizier geopend worden. Dit zorgt ervoor dat de integraalhelm de veiligste helm is. Systeemhelmen hebben een opklapbaar kinstuk. Hierdoor is het mogelijk om bij lage snelheden de helm als jethelm te gebruiken. Een systeemhelm is in eerste instantie zwakker dan een integraalhelm omdat het kinstuk opklapbaar is. Een jethelm is voornamelijk geschikt als je een scooter of brommer rijdt. Deze helm biedt geen volledige bescherming. Zo worden de kin, kaak en mond niet beschermd.

De vliegerbril en pothelm zijn thans de designers voor vele trendy motorrijders. Zoals vroeger opa op de solex met een wijde leren jas. Veiligheid staat hierbij niet op de eerste plaats.