Het is tijd voor een nieuwe motor en het liefste voor een zacht prijsje natuurlijk. Alleen de motor van je dromen lijkt in Nederland niet te vinden of is extreem duur. Een motor importeren is dan misschien een goede optie. In veel gevallen is dit zelfs een stuk eenvoudiger en goedkoper dan je misschien in eerste instantie zou denken en zo zitten er nog wel wat voordelen aan het importeren van een motorfiets. Wij zijn hier eens ingedoken en hebben uitgezocht hoe je een motor kunt importeren en wat hier allemaal bij komt kijken. In dit artikel vertellen we er alles over.

Je nieuwe motor uitzoeken

Een nieuwe motor kopen begint natuurlijk met een zoektocht. De vraag of je een nagelnieuwe motor wilt kopen of dat je tevreden bent met een goed onderhouden tweedehands is de eerste keuze die je moet maken. Daarna sta je voor de keuze of je je aanwinst bij een dealer of een particulier gaat kopen.

Heb je voor jezelf een antwoord op de bovenstaande vragen geformuleerd? Dan kun je met je zoektocht op internet beginnen. Er zijn verschillende sites in de landen om ons heen waar je hiervoor terecht kunt. Ga je voor een exemplaar uit België of Duitsland dan is het verstandig om je aanwinst te gaan bekijken voordat je over gaat tot aankoop. In veel gevallen kun je de motor meteen meenemen maar wees je er wel van bewust dat als je deze terug wilt rijden naar Nederland, je een tijdelijk kenteken nodig hebt. De motor moet daarna ook dezelfde of de volgende dag gekeurd worden bij de RDW. Besluit je echter om te kiezen voor een motor uit Amerika dan wordt dit natuurlijk een ander verhaal.

Een motor importeren vanuit Amerika

Misschien vraag je je af waarom je een motor helemaal uit Amerika zou importeren. Heel simpel, op de Amerikaanse markt vind je allereerst een heel uitgebreid aanbod in motoren. Niet alleen met de meest gangbare motormerken maar ook met bijzondere merken en modellen die je op de Europese markt niet of nauwelijks zult vinden. Daar komt bij dat Amerikaanse motoren erg voordelig zijn waardoor het importeren ervan echt kan lonen. Hou er hierbij wel rekening mee dat de motor nog wel naar Nederland verscheept moet worden. Deze kosten komen natuurlijk nog wel bij je aankoopbedrag. Het verschepen van de motor kan op meerdere manieren, allemaal met een eigen prijskaartje. Ook het transport naar de haven of het vliegveld mag je niet vergeten. Niet alleen is het zaak om hierover goede afspraken met de transporteur over te maken maar deze zal het verzorgen van het transport niet voor niets doen. Ook deze kosten vallen natuurlijk onder het uiteindelijke totaalbedrag van je nieuwe motor. Als je denkt dat je er hiermee bent heb je het echter mis. Komt je aanwinst eenmaal in Nederland aan, dan betaal je bij het invoeren van de motor nog eens 6% invoerrechten over de aankoopprijs + de verscheepkosten. Vergeet ook de BTW van 21% die je betaalt over alles hierboven beschreven niet en de BPM. Hoewel je het je na het lezen van bovenstaande misschien bijna niet voor kunt stellen ben je in de meeste gevallen onderaan de streep alsnog veel voordeliger uit als je een motor uit Amerika importeert. Er is echter wel een belangrijk punt om rekening mee te houden als je hiertoe besluit en dat is de Europese typegoedkeuring. Hieronder vertellen we er meer over.

Wat is de Europese typegoedkeuring

Als je een motor vanuit Amerika gaat importeren zul je, voordat deze in Nederland de weg op mag, een Europese typegoedkeuring moeten hebben. Een Europese typegoedkeuring houdt in dat de motor technisch aan alle Europese eisen voldoet om veilig aan het Nederlandse- of Europese verkeer deel te kunnen nemen. Aangezien er aan deze kant van de oceaan andere eisen worden gesteld aan motoren dienen er in veel gevallen een paar kleine aanpassingen te worden doorgevoerd aan je nieuwe Amerikaanse aanwinst om de weg op te mogen. Het is verstandig om hier de ondersteuning van een gespecialiseerd bedrijf voor in te schakelen. Zodra de aanpassingen zijn doorgevoerd moet de motor gekeurd worden door de RDW. Dit kan alleen in het testcentrum in Lelystad.

BPM en BTW bij het importeren van een motor

Of je nu een motor uit een Europees land of uit Amerika invoert, je zult hierover BPM moeten betalen. De letters BPM staan voor Belasting van personenauto’s en motorrijwielen. Dit is een indirecte belastingvorm die afgedragen moet worden wanneer een motor in Nederland geregistreerd wordt. Het is verstandig om, zodra je jouw droommotor gevonden hebt, uit te rekenen hoeveel BPM je zult moeten afdragen om te voorkomen dat je voor vervelende verassingen komt te staan en jezelf misschien rijker rekent dan je eigenlijk bent. Er zijn een aantal website waarop je dit kunt berekenen. Je geeft hierbij de consumentenprijs en de datum van eerste ingebruikname in waarna de nog af te dragen BPM vanzelf op je scherm verschijnt. Hou er rekening mee dat als de motor jonger is dan 6 maanden en minder dan 6000 kilometer gereden heeft de belastingdienst handenwrijvend op je staat te wachten. Zij zien de motor dan als nieuw waardoor ze ook hun hand nog voor BTW op zullen houden.

Maak een afspraak met de verkoper

Heb jij de motor van je dromen gevonden en heb je voldoende onderzoek gedaan naar BPM en zaken waar je op moet letten als je de motor gaat bekijken? Dan wordt het tijd om je slag te slaan. Maak een afspraak met de verkoper om de motor te komen bekijken en een proefrit te maken en stem van tevoren af of deze mee wil werken met het uitschrijven van de motor indien je over gaat tot aankoop. Daarnaast is het verstandig om na te gaan of een postkantoor of andere benodigde instantie open is om de motor daadwerkelijk te vrijwaren of over te schrijven. Niets is zo vervelend als er ter plaatse achterkomen dat je morgen terug moet komen.

Tijdens deze afspraak kijk je goed naar punten als de remmen, de ketting, de olie, het luchtfilter, de banden en de algehele staat van de motor. Ben je tijdens je zoektocht op internet punten tegengekomen waar je extra op moet letten bij dit type motor? Dan heb je hier nu de kans voor.

Het papierwerk

Ben je helemaal tevreden? Dan wordt het tijd voor het papierwerk. In Duitsland de Zulassungsbescheinigung I & II nodig en in België het roze kentekenpapier met de voertuiggegevens. Hoewel een koopovereenkomst (indien je van een particulier koopt) in veel gevallen niet nodig is, is het wel handig om er een te hebben als je uiteindelijk naar de RDW gaat. Hiermee versnel je namelijk het papierwerk bij deze instantie en des te sneller kun jij op je aanwinst rijden. Deze overeenkomsten zijn zowel in een Duitse, Franse en Nederlandse versie te downloaden waarmee je het zowel jezelf als de verkopende partij gemakkelijk maakt.

Op naar de RDW, welke papieren neem je mee?

Is de koop gesloten en is het papierwerk samen met de verkopende partij, naar behoren, afgehandeld? Dan wordt het tijd om de motor naar Nederland en de RDW te vervoeren. Heb je een tijdelijk kenteken geregeld én een verzekering dan mag je je motor zelf besturen. Zo niet dan dien je de motor op een andere manier te vervoeren, bijvoorbeeld op een aanhanger of in een busje.           

Bij de RDW zijn er twee mogelijkheden. De eerste is online een afspraak maken. Hierbij kun je zien welk keuringsstation het snelste tijd heeft om jouw zaken te regelen. De wachttijd kan per station verschillen dus kijk hier goed naar. Je kunt er ook voor kiezen om meteen door te rijden en op de gok naar het keuringsstation van je keuze te gaan echter de kans dat je in een flinke rij terecht komt is hierbij aanzienlijk. Voor een motorfiets vindt er, in tegenstelling tot een auto, geen technische keuring plaats. Er bestaat namelijk geen verplichte APK voor motoren in Nederland. De monteur van de RDW kijkt enkel of het voertuig niet gestolen is en registreert de huidige kilometerstand.

De papieren die je bij de RDW nodig hebt om de motor officieel te importeren, te laten keuren en op jouw naam te krijgen zijn (ervan uitgaande dat de motor in Duitsland of België gekocht is) als volgt:

  • Zulassungsbescheinigung I & II  of het roze kentekenpapier
  • Het koopcontract
  • Het formulier voor de BPM (zie website belastingdienst)
  • Je rijbewijs

Wachten en de laatste zaken regelen voordat je de weg op mag

Als je dacht dat als al het papierwerk in orde is en de motor door de RDW goedgekeurd is je de weg op mag, kom je bedrogen uit. Vaak is de rekening van de te betalen BPM het eerste wat je ontvangt aangezien deze per email arriveert. Daarna volgt je kentekenbewijs per post. Hier gaat ongeveer een week of twee overheen. Gedurende deze tijd mag je niet de weg op met je motor. Pas als je kentekenbewijs gearriveerd is, kun je deze doorgeven aan je verzekeraar. Zodra je een kentekenplaat hebt laten maken en je verzekering is in orde kun je eindelijk gaan toeren met je aanwinst.

We hopen dat we wat duidelijkheid hebben kunnen scheppen in het importeren van een motor. Het is vaak een hoop papierwerk maar achteraf zeker de moeite waard. Niet alleen financieel maar in veel gevallen ook vanwege de supergave machine die jij nu kunt besturen.