Een ander motor kopen doe je niet zomaar en zeker niet als het je eerste motor is. Het apparaat wordt hoofdonderdeel van een nieuwe levensstijl. Je bepaalt eerst voor jezelf welk type motor bij je past. Hoe sta je in het leven? Denk je dat je verantwoord om kan gaan met het aantal pk’s dat je tot je beschikking hebt? Als je al jaren rijdt dan zijn deze vragen al beantwoord. Maar of je nu net begint met motorrijden of dat je al jaren over de wegen scheurt, er eentje op je naam zetten is een noodzakelijke verplichting.

Veilig en gemakkelijk overschrijven

Gelukkig is het overschrijven al lang niet meer zo omslachtig als tientallen jaren geleden het geval was. Toen had je nog van die ouderwetse papieren (die je nog steeds tegenkomt). Het originele Tenaamstellingsbewijs (deel 1B) en het Overschrijvingsbewijs en deze nam je mee naar het Postkantoor of een ander bedrijf dat de service verleende. Daar moest je een heel proces doorlopen voordat je eindelijk weer buiten stond om op je nieuwe aanwinst weg te kunnen rijden. Het nadeel was dat er ook veel mensen voor andere zaken kwamen dan het overschrijven van een kenteken. Lange wachtrijen waren daarom meer regel dan uitzondering. Vandaag de dag ga je naar het Kentekenloket (https://www.kentekenloket.nl), om snel en gemakkelijk het kenteken van de motor op jouw naam te zetten.

Check bij de RDW

Check bij de RDW

Voordat je de motor aanschaft die de verkoper aanbiedt, doe je eerst natuurlijk even een RDW-kentekencheck. Een deel van de voertuiggegevens stelt de RDW beschikbaar zodat je kunt bepalen of je met een ‘eerlijke’ motor te maken hebt. Je zult niet de eerste zijn die in de fout gaat. Gelukkig zie je tijdens de check al snel of je de motor kunt overschrijven op je naam. Staat er bij ‘Tenaamstelling mogelijk?’: ‘ja’? Dan is er niets aan de hand. Bij een ‘nee’ kan de motor als gestolen of geëxporteerd geregistreerd staan.

Controleer de motor eerst goed

Voordat je naar het Kentekenloket gaat, vraag je de verkoper eerst alles wat je maar wilt weten over de motor. Laat je de bediening uitleggen, maak een proefrit en kijk of de kilometerstand logisch is. Zitten de juiste kentekenplaten op de motor, is er een ingevuld onderhoudsboekje aanwezig en misschien een extra sleutel? Zie je sporen van schade? Misschien is de verkoper een keer onderuit gegaan. Als alles in orde is, vraag je de verkoper of hij of zij mee wil gaan naar het Kentekenloket. Mochten er vragen rijzen, dan kun je de verkopende partij altijd ter plekke aanspreken. In minder dan een kwartier zet de medewerker de motor op je naam en binnen een week ontvang je het tweede deel van de tenaamstellingscode.