Als je voor het eerst je motor, brommer of scooter thuis parkeert, overvalt je een gevoel van trots. Je glimmende voertuig wil je natuurlijk zo mooi mogelijk houden. Het goede nieuws is dat het heel eenvoudig is om je motor te onderhouden. En het is ook nog een leuk klusje om te doen, zeker omdat het resultaat er mag zijn. In dit artikel krijg je tips hoe je jouw tweewieler het beste kunt onderhouden. Daarbij wordt ook gekeken naar de verschillenden soorten tweewielers.

De remmen

Voor de remmen gaat het om drie controlepunten. Je hebt de remschijven, de blokken en de vloeistof. Remblokken worden veel gebruikt en slijten daarom ook. Gelukkig zijn ze makkelijk te vervangen. Het is slim om iedere drie maanden naar de staat van de remblokken te kijken. Als er nog maar weinig remvoering op zit, zo’n 2 millimeter, is het tijd voor vervanging.

Als je net een nieuwe motor of brommer gaat kopen, zijn de remblokken uiteraard goed. En je kunt altijd aan de dealer advies vragen als je de blokken wilt vervangen. Hetzelfde geldt voor de remschijven, die een minimale dikte moeten hebben. De remvloeistof kom je waarschijnlijk zelf wel uit.

De banden

De banden

Omdat je met je banden constant contact hebt met de ondergrond, is de staat hiervan van levensbelang. Daarbij gaat het deels om de juiste bandenspanning, maar toch vooral over de band zelf. Voldoende profiel is een vereiste. De slijtagenokjes geven je een indicatie van de staat van de banden. Als ze gelijk met de buitenkant van de band liggen, is het de hoogste tijd voor nieuwe banden.

Het is aan te raden om de nodige aandacht aan de keuze van de banden te besteden. Er zijn zoveel verschillende types dat je goed moet kijken wat de geschikte banden zijn. Voor een stoere fatbike heb je uiteraard wat anders nodig dan voor een scooter.

De accu

Steeds meer motoren, scooters en brommers zijn voorzien van een onderhoudsvrije accu. Dat wil niet zeggen dat je helemaal geen onderhoud hoeft te plegen. Maar verder dan in de winter aan de druppellader hangen zit er voor de nieuwere tweewielers niet bij.

Dat is anders bij oudere motoren. Als het vloeistofpijl in de accu te laag staat, moet je wat demi-water erin gieten. Het is natuurlijk ook een optie om voor enkele tientjes een onderhoudsvrije accu te kopen.

Vering

Onderschat vooral de vering niet. Dit gebeurt nogal eens, wat onverstandig is. De voor- en achtervering zijn voorzien van olie en moeten periodiek ververst worden. Voor de achtervering zul je waarschijnlijk hulp van een monteur moeten inroepen, tenzij je zelf heel handig bent.

De voorvork kun je zelf doen. Je haalt de oude olie weg en voorziet deze van schone olie. Spoel de vork altijd door met schone olie. Zo worden eventuele oliekanalen doorgespoeld en wordt zoveel mogelijk oude olie uit de vork verwijderd.